Svěží vítr od nových hráčů může zlepšit fungování velkých pojišťoven

Moderní technologie, fér přístup, rychlé vyřízení pojistné události… Noví hráči na trhu pojištění se snaží nalákat klienty pod svá křídla různými metodami. Velké pojišťovny tím tlačí k modernizaci a zjednodušování svých produktů a smluv, přičemž svěží vítr by měl nakonec přinést výhody hlavně koncovým zákazníkům.

Vydáno: 9. 7. 2021
Kategorie: Pojistím se
Zdroj: PartnersNews

Pojišťovnictví nemá v Česku nejlepší jméno. Například životní pojištění se v minulosti často prodávalo v rámci velkých poradenských sítí jako produkt „na všechno“. Majitelé smluv v něm ale více investovali, než byli pojištěni, a produkt tak vůbec neodpovídal jejich potřebám. To vše vedlo k pokřivení trhu životního pojištění, které se v očích klientů postupně stalo drahým a nevýhodným. Důsledkem toho pak bylo, že klienti mnoho pojistek vypovídali, ještě než na nich stačil zaschnout inkoust.

Za svou špatnou pověst ale pojištění vděčí i neznalosti či nepochopení ze strany klientů.  Dva ze tří nespokojených klientů v průzkumu, který pro uskupení Fér Fintech vypracovala agentura EMA data, uvedli, že jim byly špatně nebo nedostatečně vysvětlené či dokonce zatajené podmínky produktu. Realitou je, že některé produkty a služby jsou záměrně navržené tak, aby jejich podmínky byly pro obyčejného smrtelníka nepřehledné a těžko srozumitelné. Typické je to právě pro pojistné smlouvy, ve kterých se výluky schovávají pod čáru malým písmem, případně se záměrně komplikují podmínky ukončení služby.

Neházejme ale vše na pojišťovny. Výše citovaný průzkum potvrdil také to, že průměrný český spotřebitel neoplývá nikterak závratnou finanční gramotností. Více než polovina dotazovaných přiznala, že pro své finanční vzdělávání nic nedělá.

Online, i bez poradce
Moderní technologie se v posledních letech prosazují na všech frontách, proto není překvapením, že se tento trend objevil i na trhu pojištění. Pojišťovny dnes v prodeji pojištění využívají sofistikované, ale z pohledu klienta intuitivně pracující online nástroje.

„Lidé byli zvyklí řešit sjednání pojištění s pojišťovacím poradcem, protože bylo obtížné se v produktech a smlouvách vyznat. Dnes už ale smlouva o pojištění nemusí mít 80 stran napsaných malinkatým písmem. Jde to i jinak a hlavně všechno lze sjednat online,“ říká Petr Princ, marketingový manažer internetového srovnávače pojištění KLIK.cz.

To potvrzuje Nela Maťašeje, tisková mluvčí Direct pojišťovny: „Klient u nás nemusí nic podepisovat, ani za námi nemusí fyzicky přijít. Smlouva vzniká zaplacením, nafocení auta probíhá přes mobilní aplikaci Nafoť a jeď. Aplikace klienty sama navede, jak auto vyfotit, fotky se pak pošlou k nám a během chvíle je havarijko sjednané. Není potřeba, aby za klienty jezdil technik. Změny ve smlouvách se dají dělat také online.“ Ale také dodává: „I když samozřejmě, pokud klient aplikaci používat nechce, rádi za ním přijedeme.“

Výhodou Direct pojišťovny je třeba i to, že při ukončení smlouvy není nutné dodržet klasicky výroční termín, respektive období šesti týdnů předem. „Pokud chce někdo smlouvu ukončit, tak to uděláme během jednoho dne a zbytek peněz z pojistky vyplatíme. Kdykoli v průběhu smlouvy,“ říká Maťašeje.

Vždy aktuální smlouva
Pojišťovna Simplea, nabízející životní pojištění, má unikátní garanci pojistného plnění, kdy se případy, které se normálně zamítají, automaticky posuzují na škodní komisi. „A pokud by škodní komise nerozhodla o vyplacení plnění klientovi, jde nárokovaná částka na charitu. Neplněním si tak jako jiné pojišťovny nenavyšujeme zisk,“ říká Martin Švec, ředitel Simplea pojišťovny. Cílem jejich nabídky je podle něj navrátit pojištění jednoduchost a užitečnost.

Další výhodou této pojišťovny je dle analytiků z Broker Trust to, že uplatňuje princip „vždy aktuální smlouvy“, což znamená, že na budoucí úpravy pojištění mají vždy nárok vedle nových klientů i všichni stávající.

Pojištění není investice
David Krůta z 4fin, společnosti zabývající se majetkovým poradenstvím, poukazuje na to, že nové pojišťovny už často zřetelně oddělují investiční životní pojištění od pojištění čistě rizikového. „Pojištění zlomených malíčků, ale stejně tak investiční složka pojištění jen prodražují. A ruku na srdce – na zhodnocení peněz existuje řada vhodnějších finančních nástrojů.“

Životní pojištění má podle něj řešit to nejdůležitější, a tím je náhrada příjmů potřebných k pokrytí nejnutnějších životních nákladů v okamžiku, kdy pojištěný nemůže vydělávat. Základem bývá pojištění pro případ smrti, invalidity či vážného onemocnění s následky. Lze ale připojistit třeba i výpadek příjmu v důsledku dlouhodobé pracovní neschopnosti, pobyt v nemocnici, úraz (samotný nebo s následky) a další rizika.

Zdroj: E15.cz